Veel gestelde vragen

 

Mijn automerk staat niet in jullie onze merken lijst?

Het klopt dat uw automerk momenteel nog niet in de lijst staat. Er wordt echter hard gewerkt aan de website, en we zullen deze binnenkort updaten. Wij willen u graag verzekeren dat wij bij Automobielbedrijf ItalCars voertuigen van elk merk kunnen onderhouden en repareren.

Heeft u vragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Onze chatbot staat ook voor u klaar! Mocht de chatbot uw vraag niet direct kunnen beantwoorden, dan zorgt hij ervoor dat u wordt doorverbonden met een beschikbare collega die u verder kan helpen.

Vervalt mijn fabrieksgarantie als ik deze bij jullie laat onderhouden?

Nee, uw fabrieksgarantie vervalt niet als u uw voertuig door ons laat onderhouden. Wij werken volgens de officiële fabrieksvoorschriften en zijn een dealer servicepunt voor alle merken die op onze website vermeld staan.

Staat uw voertuigmerk nog niet op de website? Dat komt doordat we momenteel bezig zijn met een update. We willen u echter geruststellen: wij zijn een dealer servicepunt voor alle merken. Ook het digitale onderhoudsboekje wordt bij ons correct bijgewerkt volgens de fabrieksstandaarden.

Kan een stage 1 tuning gevaarlijk zijn voor mijn voertuig?

In principe is een stage 1-tuning niet schadelijk voor uw auto. Het is echter belangrijk om te weten dat het motorvermogen in veel gevallen met 10 tot 15 procent toeneemt. Dit betekent ook dat de slijtage van bepaalde onderdelen met een vergelijkbare 10 tot 15 procent kan toenemen.

Bij auto's waarvan wij weten dat tuning niet verstandig is, zullen wij u direct adviseren dit niet te doen. Mocht u toch besluiten om de tuning uit te laten voeren, dan willen wij u erop wijzen dat dit volledig op eigen risico is en dat er in dat geval geen garantie wordt gegeven.

Kan de tuning ook onder de sport knop?

 

Ja, zeker! Het is mogelijk om de optimalisatie (tuning) te activeren onder de sportknop. Dit noemen we met een mooi woord 'multimapping'. We adviseren echter om dit voornamelijk bij een stage 2 of hoger toe te passen. Bij een stage 1 tuning wil je namelijk dat het extra vermogen altijd beschikbaar is. Dit komt doordat de tuning niet alleen zorgt voor snellere prestaties, maar ook voor een veel soepelere en aangenamere rijervaring.

Geeft de sport knop mij meer PK's?

De sportknop geeft geen extra pk’s, zoals vaak gedacht wordt. De sportknop is ontworpen om de respons van het gaspedaal te versnellen, waardoor uw auto feller reageert. Als uw auto is uitgerust met een automatische transmissie, zal de auto in de sportmodus bovendien grover en sneller schakelen, en daarbij vrij hoog in de toeren blijven.

We kunnen dit effect verder verbeteren door middel van een optimalisatie, ook wel bekend als tuning. Als uw voertuig beschikt over een adaptief onderstel (waarbij de demping qua hardheid kan worden ingesteld), zal de sportknop ook invloed hebben op het rijgedrag. Dit wordt agressiever, en de wegligging wordt aanzienlijk verbeterd. Daarnaast, als uw auto een kleppensysteem heeft, zullen de kleppen in de sportmodus worden geopend, wat zorgt voor een intensere en sportievere rijervaring.

Wat is pops and bangs en is het schadelijk voor je auto?

'Pops and Bangs' is een tuningtechniek waarbij een auto harde knallen, ploffen of scheutachtige geluiden maakt tijdens het loslaten van het gaspedaal of bij gas terugnemen. Deze geluiden ontstaan doordat er extra brandstof wordt geïnjecteerd in de uitlaat tijdens het afremmen op de motor, die vervolgens in de uitlaat ontbrandt. Het effect is vooral populair bij liefhebbers van sportauto's, omdat het zorgt voor een agressiever en spectaculairder geluid.

Is 'Pops and Bangs' schadelijk?

Kunnen wij dit uitvoeren? Ja.
Adviseren wij het? Nee.

Hier zijn enkele aandachtspunten om in gedachten te houden:

  • Verhoogd brandstofverbruik: Bij 'Pops and Bangs' verbruikt uw auto aanzienlijk meer brandstof, omdat er bewust extra brandstof wordt geïnjecteerd.
  • Aanpassingen vereist: Voor deze techniek moet uw auto vaak worden gedecated (verwijderen van de katalysator) of voorzien van een sportkatalysator. Dit kan gevolgen hebben voor de emissienormen en wettelijke eisen.
  • Potentiële schade: De verhoogde temperaturen en druk in het uitlaatsysteem kunnen op termijn schade veroorzaken aan onderdelen zoals de turbo, katalysator, en uitlaatkleppen.

Hoewel 'Pops and Bangs' visueel en auditief indrukwekkend kan zijn, moet men de mogelijke nadelen en risico's goed afwegen voordat men besluit deze aanpassing te laten uitvoeren.

Moet mijn automaatbak ook getuned worden?

Uw automatische transmissie hoeft niet per se getuned te worden. Afhankelijk van uw voertuig kan dit echter wel essentieel zijn. Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat in uw specifieke geval het meest verstandig is.

Wij adviseren altijd een optimalisatie van de automatische transmissie uit te voeren. Dit verbetert het rijgedrag en het schakelgedrag aanzienlijk. Mocht u ervoor kiezen dit niet te doen, houden wij hier altijd rekening mee tijdens de tuning van uw voertuig, zodat de automatische transmissie veilig en efficiënt blijft functioneren, ook zonder aanpassing.

Mijn transmisie heeft geen filter moet deze dan nog onderhoud krijgen?

Juist omdat uw voertuig geen losse automatische transmissiefilter heeft, is het van essentieel belang om uw versnellingsbak goed te laten onderhouden. Wij adviseren altijd om bij een bak zonder filter het onderhoud elke 80.000 kilometer uit te laten voeren.

In sommige gevallen kan de filter echter verwerkt zijn in het carter van de automatische transmissiebak. Als dit het geval is, raden wij aan om het onderhoud na de eerste 150.000 kilometer uit te laten voeren en vervolgens elke 100.000 kilometer.

Dit onderhoud zorgt ervoor dat de transmissie optimaal blijft presteren en voorkomt onnodige slijtage of mogelijke schade op de lange termijn. Regelmatig onderhoud is cruciaal voor de levensduur van uw versnellingsbak. Neem gerust contact met ons op voor advies of om een onderhoudsafspraak in te plannen!

Is het spoelen van mijn transmisie schadelijk?

Is het spoelen van een automatische transmissie schadelijk?

Ja, spoelen van een automatische transmissie kan schadelijk zijn, en daarom voeren wij dit proces niet uit. Zelfs de welbekende fabrikanten van automatische transmissiebakken raden het spoelen af vanwege de risico’s die eraan verbonden zijn. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom:


Waarom is spoelen schadelijk?

  1. Gebruik van reinigingsmiddelen:

    • Tijdens het spoelen worden vaak agressieve reinigingsmiddelen gebruikt die de afdichtingen en interne onderdelen van de transmissie kunnen aantasten. Dit kan leiden tot uitdroging van pakkingen en slijtage van cruciale componenten.
  2. Verspreiding van vuil:

    • In plaats van vuil volledig te verwijderen, kan het spoelen ervoor zorgen dat vuildeeltjes worden verspreid naar gevoelige plekken zoals klephuizen en smalle kanalen. Dit kan verstoppingen veroorzaken en de werking van de transmissie negatief beïnvloeden.
  3. Hoge druk:

    • Spoelen gebeurt onder hoge druk, wat schadelijk kan zijn voor de interne structuren van de transmissie. Deze structuren zijn niet ontworpen om deze extra druk te weerstaan, wat mechanische schade kan veroorzaken.
  4. Onnatuurlijke belasting:

    • Tijdens het spoelproces wordt de transmissie blootgesteld aan onnatuurlijke belasting, wat voortijdige slijtage of defecten kan veroorzaken.

Wat zeggen de fabrikanten?

De meeste gerenommeerde fabrikanten van automatische transmissies, zoals ZF, Aisin, en GM, raden het spoelen van hun transmissies af. Zij adviseren in plaats daarvan regelmatige onderhoudsbeurten met een volledige verversing van de transmissieolie en, indien van toepassing, het vervangen van de filter.


Wat doen wij in plaats van spoelen?

Wij voeren geen spoelprocedures uit, omdat wij geloven in veilige en effectieve onderhoudsmethoden. In plaats daarvan bieden wij een grondige onderhoudsbeurt aan waarbij:

  • De olie zorgvuldig wordt afgetapt en vervangen met olie die voldoet aan de specificaties van de fabrikant.
  • Het carter wordt schoongemaakt en, indien aanwezig, de transmissiefilter wordt vervangen.

Heeft u vragen over transmissieonderhoud of wilt u een afspraak maken? Neem gerust contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat uw transmissie in topconditie blijft!

Is het gebruik van een dyno (rollentestbank) nodig bij een stage 1 tunning?

Is een dyno belangrijk bij een Stage 1-tuning?

Het gebruik van een dyno (vermogensbank) bij een Stage 1-tuning is niet noodzakelijk, omdat onze tuningen al op een dyno zijn getest. Dit betekent dat wij vooraf uitgebreide tests hebben uitgevoerd om ervoor te zorgen dat onze tuning software optimaal werkt voor jouw specifieke voertuigmodel. Hierdoor kunnen wij een veilige en betrouwbare prestatieverbetering garanderen zonder dat een extra dyno-sessie vereist is.


Waarom is een dyno niet van belang bij onze Stage 1-tuning?

  1. Vooraf geteste tuning:

    • Onze Stage 1-tuningen zijn ontwikkeld en gevalideerd met behulp van dyno-testen. Dit betekent dat we de optimale parameters al hebben vastgesteld voor jouw voertuig, zodat je direct kunt profiteren van betere prestaties zonder aanvullende afstemming.
  2. Beproefde betrouwbaarheid:

    • Omdat onze tuning software al is getest op verschillende voertuigen en omstandigheden, ben je verzekerd van een veilige en efficiënte upgrade die binnen de marges van de motorprestaties blijft.

Wat als u toch een dyno-sessie wilt?

Hoewel een dyno-sessie niet nodig is voor onze Stage 1-tuning, begrijpen we dat sommige klanten toch de voorkeur geven aan een vermogensmeting om de prestaties vóór en na de tuning te vergelijken. Als je hiervoor kiest, kunnen wij een dyno-sessie voor je regelen.

Let op: De kosten voor een dyno-sessie zijn niet inbegrepen bij de tuning en worden apart berekend.


Ons advies:

Voor de meeste klanten is een extra dyno-sessie niet nodig dankzij onze vooraf geteste tuning software. Mocht je toch geïnteresseerd zijn in een meting of een specifiek op jouw auto afgestemde tuning, neem dan contact met ons op. Wij adviseren je graag over de mogelijkheden!

Kunnen wij multimappen en wat is een multi map?

Multi-Map Functionaliteit

De naam zegt het al: met een Multi-Map systeem kun je schakelen tussen verschillende maps, afgestemd op jouw specifieke rijbehoeften. Dit systeem is perfect voor bijvoorbeeld een BMW met een Stage 3-tuning. De mappen zijn als volgt geconfigureerd:

  • Map 1: Origineel (standaard fabrieksinstellingen)
  • Map 2: Stage 1 (lichte performance upgrade)
  • Map 3: Stage 2 (geoptimaliseerde prestaties)
  • Map 4: Stage 3 (maximale performance tuning)

Het wisselen tussen de mappen is eenvoudig en intuïtief. De geselecteerde map wordt weergegeven via de toerenteller, zodat je altijd duidelijk ziet in welke modus je rijdt. Deze functionaliteit biedt flexibiliteit, comfort en maximale controle over de prestaties van je auto.

Zijn jullie Bmw specialist?

Officieel Gecertificeerd BMW Specialist

Bij ons ben je aan het juiste adres voor alles wat met BMW te maken heeft. We zijn officieel gecertificeerd door BMW Nederland, wat ons onderscheidt van anderen. Waarom? Omdat we al jarenlang gespecialiseerd zijn in het merk BMW en een bewezen trackrecord hebben in het oplossen van de meest complexe storingen.

Of het nu gaat om motorproblemen, elektronische storingen of softwarefouten, wij hebben de kennis en ervaring om elk probleem aan te pakken. Sterker nog, waar anderen vastlopen, bieden wij de oplossing.

Wij noemen onszelf geen BMW-specialist – die erkenning hebben we verdiend dankzij ons vakmanschap, onze toewijding en de erkenning van BMW Nederland. Wanneer je kiest voor ons, kies je voor expertise, kwaliteit en betrouwbaarheid.

Help mijn autogarage zegt het probleem is niet op te lossen?

Geen Paniek: Wij Hebben Het Onder Controle

Bij ons is er geen reden voor paniek – dit soort situaties komen we dagelijks tegen. We begrijpen hoe frustrerend het kan zijn, maar we verzekeren je dat we het probleem nauwkeurig opsporen, oplossen en ervoor zorgen dat het niet snel terugkomt.

Sterker nog, we hebben zelfs auto's onder handen gehad die volledig uit elkaar waren gehaald door anderen, zonder dat zij het probleem konden vinden. Maar waar anderen het opgaven, vonden wij de oplossing. We hebben deze voertuigen volledig hersteld en alles netjes in elkaar gezet, alsof het een ingewikkelde puzzel was die wij moeiteloos hebben opgelost.

Met onze ervaring en expertise garanderen we je een oplossing, hoe complex het probleem ook lijkt. Bij ons ben je verzekerd van vakmanschap, precisie en resultaat.

Mijn tuner zegt dat mijn auto niet wordt ondersteund?

Wij Maken Het Mogelijk, Zelfs Voor Niet-Ondersteunde ECU's

Veel problemen ontstaan doordat anderen niet beschikken over de juiste apparatuur om uw ECU uit te lezen en te schrijven. Bij ons is dat echter geen enkel probleem. Wij hebben de meest geavanceerde technologieën in huis om zelfs de meest complexe ECU’s te diagnosticeren en te bewerken.

Voor ECU’s die niet standaard ondersteund worden, ontwikkelen wij zelf een uniek protocol. Zodra het ons is gelukt om uw ECU succesvol te lezen en te schrijven, delen we dit protocol desgewenst met uw tuner, zodat ook zij verder kunnen werken met een oplossing op maat.

Bij ons stopt het niet bij beperkingen; wij zoeken naar mogelijkheden en leveren oplossingen die verder gaan dan de standaard.

Testen jullie onze auto's?

Voor elke reparatie voeren wij een testrit uit om een duidelijk beeld te krijgen van de klachten of problemen. Na de reparatie herhalen wij deze testrit om te controleren of de werkzaamheden succesvol zijn uitgevoerd.

Wij willen u erop wijzen dat wij uiterst zorgvuldig met uw auto omgaan. Volgens de Nederlandse wetgeving omtrent wegen en verkeer testen wij uw auto niet op zijn uiterste prestaties, omdat dit risico’s met zich meebrengt. Echter, wij hebben de expertise om eventuele problemen na te bootsen en te beoordelen zonder de limieten te overschrijden.

Mocht u na de reparatie nog specifieke klachten ervaren tijdens intensiever rijgedrag, laat het ons dan weten. Wij zullen dit verder onderzoeken om tot een oplossing te komen.

Zijn jullie een RDW keuringstation?

Onze rol als RDW-keuringsinstantie

Een leuk feitje: wij zijn een erkende keuringsinstantie van het RDW en werken nauw samen met hen om ervoor te zorgen dat uw voertuig veilig is op de weg en volledig voldoet aan alle wettelijke eisen.

Bij ons kunt u rekenen op een professionele aanpak en strikte naleving van de regelgeving rondom voertuigen. Onze keurmeesters hebben uitgebreide expertise en bevoegdheden die verder gaan dan wat reguliere garages doorgaans bieden. Waar andere garages mogelijk afhankelijk zijn van externe partijen voor keuringen, voeren wij alles zelf uit, zodat u verzekerd bent van topkwaliteit en betrouwbaarheid.

Kiest u voor ons, dan kiest u voor zekerheid en professionaliteit!

Waneer onderhoud met een stage 1?

Bij het uitvoeren van een Stage 1 tuning bij ons, gelden specifieke onderhoudsrichtlijnen om de prestaties en levensduur van uw voertuig te waarborgen en gebruik te kunnen maken van onze garantie.

Wij willen u erop wijzen dat u verplicht bent:

  • Elke 10.000 kilometer een oliewissel en filtervervanging te laten uitvoeren.
  • Elke 40.000 kilometer een grote onderhoudsbeurt te laten uitvoeren.

Om ervoor te zorgen dat uw voertuig optimaal bestand is tegen de verhoogde belasting door tuning, voeren wij het onderhoud zelf uit. Hierbij maken wij gebruik van hoogwaardige materialen en componenten die speciaal ontworpen zijn voor getunede voertuigen.

Dit omvat onder andere:

  • Performance-oliën die zorgen voor uitstekende smering, zelfs onder zware omstandigheden.
  • Racebougies, bestand tegen hogere temperaturen en druk, voor een efficiëntere ontsteking.
  • Geavanceerde filters, die bijdragen aan de optimale werking van uw motor.

Door deze aanpak garanderen wij niet alleen de betrouwbaarheid van uw voertuig, maar ook maximale prestaties en een langere levensduur. Ons team staat altijd klaar om u te ondersteunen en ervoor te zorgen dat uw getunede voertuig in topconditie blijft.

Kies voor professioneel onderhoud en geniet zorgeloos van de voordelen van uw tuning!

Bedrijfswagens?

Met een goed geoptimaliseerde werkplaats onderhouden wij al jaren bedrijfswagens van verschillende soorten en maten. Onze werkplaats is voorzien van hoge ruimtes, waardoor we moeiteloos voertuigen met grotere afmetingen kunnen bedienen.

Daarnaast beschikken wij over speciaal ontworpen bruggen, die specifiek zijn ontwikkeld voor het onderhoud en de reparatie van zwaardere voertuigen. Dit stelt ons in staat om efficiënt en professioneel te werken aan bakwagens, bestelwagens en andere bedrijfsvoertuigen, ongeacht hun omvang of gewicht.

Bij ons kunt u rekenen op hoogwaardige service en expertise, speciaal afgestemd op de unieke behoeften van bedrijfswagens.

Doen jullie echt alles?

Jazeker, wij updaten onze website dagelijks om u altijd van de meest actuele informatie te voorzien. Daarnaast bieden wij een volledig dienstenpakket met betrekking tot alles wat met voertuigen te maken heeft.

Of het nu gaat om onderhoud, reparaties, keuringen of tuning – bij ons bent u aan het juiste adres voor professionele en complete service.

Van waar de naam ital cars?

Het verhaal van Ital Cars: Een rijke geschiedenis en een veelbelovende toekomst

Ital Cars begon zijn reis in de vroege 20e eeuw, in het jaar 1900, als een specialist in Italiaanse automerken. Naast iconische merken zoals Alfa Romeo en Fiat, vertegenwoordigde het bedrijf ook Volkswagen in de beginjaren. Het fundament van dit gerenommeerde automobielbedrijf werd gelegd door de welgeliefde heer Metardo Vico, een visionaire oprichter met een indrukwekkende achtergrond. Hij was niet alleen een hooggekwalificeerde monteur, maar ook een voormalig F1-monteur, wat zijn expertise in de wereld van auto's benadrukt.

Na vele jaren van toewijding en succes besloot de heer Vico zijn kennis en passie door te geven. In 1997 begon hij Manodj Nankoe, toen een leerling-monteur, te trainen met het doel om hem klaar te stomen als zijn opvolger. Manodj bleek een snelle leerling, vastberaden om elke uitdaging aan te gaan en zich continu te ontwikkelen. Vico was zo onder de indruk van zijn toewijding en groei dat hij in 2008 officieel het stokje overdroeg aan Manodj, die daarmee de nieuwe eigenaar van Ital Cars werd.

Manodj Nankoe nam de leiding met een ongekende energie en visie. Hij ontwikkelde zich razendsnel en bouwde Ital Cars verder uit tot een toonaangevend bedrijf. Waar anderen vastliepen, vond Manodj oplossingen. Hij was een meester in het opsporen van complexe problemen, of het nu ging om het perfect afstellen van distributiesystemen of het oplossen van ingewikkelde elektronische storingen. Zijn unieke vaardigheden maakten hem een van de meest gerespecteerde monteurs in de branche.

In 2018 trad een nieuwe generatie toe tot Ital Cars: Shaniel Nankoe, de zoon van Manodj. Opgegroeid binnen het bedrijf en omringd door auto's, toonde Shaniel al vroeg dezelfde passie en leergierigheid als zijn vader. Onder de vleugels van zowel Manodj als de heer Vico leerde Shaniel de kneepjes van het vak.

Zijn gedrevenheid bracht hem ver:

  • In 2019 werd hij assistent-monteur.
  • In 2021 promoveerde hij tot eerste monteur en behaalde hij tevens zijn certificering als officieel RDW-keurmeester.
  • Daarnaast combineert hij zijn praktijkervaring met een academische opleiding: Shaniel studeert momenteel HBO Automotive Engineering en is ook actief als software engineer.

Shaniel zet de traditie van innovatie en toewijding voort binnen Ital Cars. Samen bouwen Manodj en Shaniel aan een toekomst waarin het bedrijf blijft uitblinken in kwaliteit, vakmanschap en klanttevredenheid.

Welke benzine is beter voor mijn auto?

Welke benzine raden jullie aan?

Wij raden aan om Euro 98 te tanken voor de beste prestaties. Als het mogelijk is, kun je zelfs kiezen voor Euro 102, vooral bij getunede motoren. Tijdens onze tuning stellen wij de software specifiek af op Euro 102. Dit betekent dat je Euro 95 kunt tanken, maar om optimaal te presteren is Euro 98 of Euro 102 noodzakelijk.

1. Normale Benzine (E10 of Euro 95)

  • Geschikt voor: Standaard benzinemotoren zonder hoge prestaties.
  • Voordelen: Goedkoper en breed beschikbaar.
  • Let op: E10 bevat 10% bio-ethanol, wat schade kan veroorzaken aan oudere auto's of voertuigen die niet geschikt zijn voor ethanolrijke brandstoffen. Voor getunede of krachtige motoren raden wij deze brandstof af, omdat de prestaties beperkt blijven.

2. Premium Benzine (E5 of Euro 98)

  • Geschikt voor: Hoogpresterende motoren, zoals turbo-motoren of motoren met een hoge compressieverhouding.
  • Voordelen:
    • Hogere octaangraad (98) voorkomt kloppen (pingelen) en beschermt de motor, vooral bij hogere belasting.
    • Minder bio-ethanol (5%) vermindert het risico op corrosie en is veiliger voor oudere voertuigen.
  • Aanbevolen voor: Alle voertuigen met hogere prestatie-eisen, zoals getunede motoren of oudere auto's die intensief worden gebruikt.

3. Racing Fuel of Octaanboosters (Euro 102)

  • Geschikt voor: Specifieke toepassingen, zoals trackdays of zwaar getunede auto's met hoge vermogens.
  • Voordelen:
    • De zeer hoge octaangraad (102) biedt maximale bescherming tegen pingelen en optimaliseert prestaties bij extreme belasting.
    • Tijdens het tunen stellen wij de software af op Euro 102, zodat je motor optimaal presteert met deze brandstof.
  • Let op: Hoewel je na tuning Euro 95 kunt gebruiken, zal je motor bij Euro 98 of Euro 102 beter presteren.

Samenvatting

Tijdens het tunen stellen wij de software af op Euro 102 om het maximale uit je motor te halen. Hoewel je in noodgevallen Euro 95 kunt tanken, raden wij sterk aan om Euro 98 of Euro 102 te gebruiken voor optimale prestaties en motorveiligheid.

Alle autosleutels kwijt?

Geen paniek, wij lossen het voor u op!

Bent u al uw sleutels kwijt? Geen probleem! Wij beschikken over de juiste apparatuur om uw voertuig veilig te ontgrendelen en te starten.

Transparantie en Vertrouwen:
Hoewel de technologie die wij gebruiken theoretisch ook misbruikt zou kunnen worden, garanderen wij dat wij uitsluitend werken binnen de wet en ethische normen. Ons team heeft een professionele eed afgelegd om hier nooit aan mee te werken. Uw veiligheid en vertrouwen staan bij ons altijd voorop.

Auto zonder turbo wel te tunen?

Ja, het is zeker mogelijk om een auto zonder turbo te tunen. Hoewel de vermogenswinst doorgaans niet zo groot is als bij auto's met een turbolader, kan het verschil in sommige gevallen aanzienlijk zijn. Eén ding is zeker: onze optimalisaties (tuning) zijn altijd direct merkbaar, zelfs als het verschil in vermogen klein is. Dit komt doordat wij ervoor zorgen dat het koppel al bij lagere toeren beschikbaar is.

Kunne jullie foutcodes wegschrijven?

Ja, wij kunnen foutcodes uit je ECU verwijderen. Dit betekent dat de ECU de weggeschreven fout niet meer detecteert. Dit doen wij door de data te bevriezen, waardoor de ECU denkt dat alles in orde is. Belangrijk om te weten: je ECU blijft andere fouten gewoon herkennen.

Is het veilig om foutcodes weg te schrijven? Nee, behalve bij specifieke toepassingen zoals EGR OFF, DPF OFF en decat. Het wegschrijven van andere foutcodes kan schadelijk zijn voor je motor. Wij ondersteunen dit niet en raden het ten zeerste af. Mocht je hier toch voor kiezen, dan kunnen wij dit op jouw verzoek uitvoeren, maar enkel op jouw verantwoordelijkheid.

Ik rijd niet veel moet ik tog mijn olie laten verversen?

Juist bij korte ritten is het essentieel om de olie en het oliefilter minstens één keer per jaar te vervangen, zelfs als u niet veel kilometers rijdt. Dit komt doordat de motorolie bij korte ritten vaak niet voldoende opwarmt. Hierdoor kan er condens en onvolledige verbranding ontstaan, wat leidt tot ophoping van vocht, vuil en schadelijke zuren in de olie.

Als deze vervuilde olie te lang in de motor blijft, kan dit slijtage aan motoronderdelen veroorzaken en de levensduur van uw motor verkorten. Regelmatig verversen van olie en oliefilter zorgt ervoor dat uw motor intern schoon blijft, optimaal presteert en beschermd blijft tegen schade, ongeacht hoeveel u rijdt.

Mijn auto geeft geen storing tog merk ik dat hij niet meer rijd zoals die gerden had

Geen paniek! Zelfs als uw auto geen storingen aangeeft, kunnen wij het probleem opsporen. Dit doen we met behulp van onze geavanceerde technieken en apparatuur, zoals een dyno en uitgebreide datalogging. Hiermee analyseren we de prestaties van uw voertuig in detail en achterhalen we nauwkeurig wat er aan de hand is. Zo kunnen we het probleem gericht oplossen en uw auto weer in topconditie brengen.

Hoe komt het dat onderdelen op internet vele malen goedkoper is dan bij jullie?

Het feit dat u op internet bij bekende concurrenten vaak goedkopere prijzen ziet, komt doordat deze producten vaak imitatie zijn. Zelfs gerenommeerde merken zoals Bosch, Hella en Castrol worden helaas veelvuldig nagemaakt en verkocht als originele producten. In feite wordt u op een legale manier misleid.

In de praktijk zien wij regelmatig dat dergelijke imitatieonderdelen, gekocht bij deze concurrenten, binnen twee maanden defect raken. Dit kan leiden tot vermogensverlies van uw auto en onnodige extra kosten.

Bij ItalCars zijn wij officieel distributeur van bekende merken en OEM-producten. Dit betekent dat wij uitsluitend originele en kwalitatieve onderdelen leveren. Wij hanteren de door de fabrikant vastgestelde verkoopprijzen, zodat u altijd verzekerd bent van een eerlijke prijs. Bovendien staan wij garant voor zowel onze werkzaamheden als de door ons geleverde onderdelen. Kwaliteit en betrouwbaarheid staan bij ons voorop

Waarom kiezen voor castrol?

Castrol is al jarenlang een toonaangevend merk in de wereld van motorolie en wordt wereldwijd erkend om zijn hoge kwaliteit en prestaties. Er zijn meerdere redenen waarom u voor Castrol zou moeten kiezen:

  1. Uitstekende bescherming
    Castrol-olie is ontworpen om uw motor optimaal te beschermen tegen slijtage, zelfs onder extreme omstandigheden. De geavanceerde additieven zorgen ervoor dat vitale motoronderdelen langer meegaan.

  2. Prestaties op maat
    Castrol biedt een breed assortiment oliën die specifiek zijn afgestemd op verschillende motoren en rijomstandigheden. Of u nu een moderne benzinemotor, een dieselmotor, een hybride of een sportmotor heeft, Castrol heeft altijd een geschikte oplossing.

  3. Hoge weerstand tegen extreme temperaturen
    De oliën van Castrol blijven stabiel en behouden hun smeereigenschappen, zelfs bij zeer hoge of lage temperaturen. Dit is cruciaal voor de prestaties en levensduur van uw motor.

  4. Uitgebreide goedkeuringen van fabrikanten
    Castrol-olie voldoet aan of overtreft de strenge eisen van veel autofabrikanten en wordt vaak aanbevolen of zelfs voorgeschreven als de standaardolie voor hun voertuigen.

  5. Innovatie en technologie
    Castrol investeert voortdurend in onderzoek en ontwikkeling, wat resulteert in geavanceerde smeermiddelen zoals de Edge- en Magnatec-serie. Deze oliën bieden bijvoorbeeld een extra beschermlaag bij koude starts en leveren maximale prestaties onder zware belasting.

  6. Langere levensduur van uw motor
    Door te kiezen voor Castrol-olie investeert u in de levensduur en betrouwbaarheid van uw motor. De olie minimaliseert interne slijtage en helpt de motor soepel en efficiënt te blijven werken.

Kortom, Castrol biedt de kwaliteit en betrouwbaarheid die uw motor verdient. Bij ItalCars leveren wij uitsluitend originele Castrol-olie, zodat u altijd verzekerd bent van het beste voor uw voertuig.

ik zie dat jullie olie specialist zijn, wat houdt dat in?

Bij ItalCars Olie Specialist zijn wij de officiële servicepartner, en dat betekent dat wij altijd de juiste olie en vloeistoffen voor uw voertuig op voorraad hebben. Dit garandeert dat alle producten die wij in uw auto gebruiken, voldoen aan de strenge specificaties en goedkeuringen van de fabrikant.

Als officiële servicepartner zorgen wij ervoor dat uw auto optimaal blijft presteren en behouden blijft binnen de fabrieksgarantie. Mochten er onverwacht problemen ontstaan, kunnen wij aantonen dat uw voertuig volgens de fabrieksrichtlijnen is onderhouden, met het gebruik van de juiste vloeistoffen en door ons gecertificeerde specialisten.

Bij ItalCars bent u verzekerd van kwaliteit, betrouwbaarheid en service op het hoogste nivea

Er is tog maar een type olie en koelvloeistof?

Wie u ook probeert wijs te maken dat het niet uitmaakt welke olie of vloeistof er in uw auto gaat, heeft duidelijk geen verstand van moderne voertuigen. Bij ItalCars weten we dat elk voertuig unieke eisen stelt aan de gebruikte smeermiddelen en vloeistoffen.

De verschillen tussen oliën en vloeistoffen zijn er niet voor niets. Ze zijn afgestemd op de specifieke motor, transmissie of systemen van uw auto. Het gebruik van de verkeerde producten kan niet alleen leiden tot prestatieverlies, maar ook tot ernstige schade aan uw voertuig en mogelijk verlies van fabrieksgarantie.

Heeft u twijfels over wat er in uw auto hoort? Bel ons gerust! Onze experts staan voor u klaar met duidelijk advies en de juiste informatie. Bij ItalCars zorgen we ervoor dat uw voertuig krijgt wat het nodig heeft – gegarandeerd volgens de richtlijnen van de fabrikant. Uw auto verdient niet minder dan het beste!

Wordt mijn auto zuiniger na de tunning?

In alle gevallen zal je auto na het tunen zuiniger worden, omdat het koppel eerder beschikbaar is. Hierdoor hoeft de motor minder moeite te doen om de auto voort te bewegen, wat resulteert in een lager brandstofverbruik.

Bij dieselmotoren is de besparing vaak duidelijk merkbaar. Bij benzinemotoren kun je ook besparen, maar de besparing is over het algemeen minder groot. Je kunt dit echter verder optimaliseren door, als je een automaat hebt, ook de transmissie te laten tunen. Door de automaat te optimaliseren zorgen we ervoor dat deze sneller, soepeler en efficiënter schakelt. Bovendien schakelt de transmissie sneller op naar een hogere versnelling wanneer je geen vermogen vraagt, wat het brandstofverbruik aanzienlijk kan verlagen.

Laat ons jouw auto en automaat tunen voor maximale prestaties én brandstofefficiëntie.

Wat doen wij bij een optimalisatie(tunning)?

Als een van de weinige specialisten ontwikkelen wij de software voor uw auto volledig zelf. In plaats van een standaard softwarepakket van internet, maken wij echt maatwerksoftware die specifiek is afgestemd op uw voertuig. Dit doen we door middel van uitgebreide logmetingen en, indien nodig, dyno-runs. Op deze manier kunnen we garanderen dat uw auto niet alleen optimaal presteert, maar ook betrouwbaar blijft.

Daarnaast passen wij ook de software van uw versnellingsbak zelf aan, geheel op maat. Hierdoor kunnen we inspelen op al uw wensen en zorgen we ervoor dat de afstemming tussen motor en transmissie perfect is.

Waarom kiezen voor ons? Omdat wij alle software zelf ontwikkelen en niet afhankelijk zijn van standaardoplossingen. Uw auto verdient niets minder dan echte maatwerkprestaties, en die leveren wij. Vertel ons uw wensen, en wij realiseren ze.

Wat moet ik doen om mijn auto in optimale staat te houden?

Laat uw auto keuren door ItalCars
Bij ItalCars adviseren wij om uw auto grondig te laten keuren. Hiermee bedoelen we niet de standaard APK-keuring, maar een uitgebreide technische keuring. Tijdens deze keuring bekijken wij uw auto tot in de kleinste details en controleren we elk onderdeel grondig. Zo krijgt u een volledig inzicht in de staat van uw voertuig en weet u precies wat er eventueel gedaan moet worden om uw auto in topconditie te houden.

Onderhoudsintervallen: wat adviseert ItalCars?
Hoewel veel autofabrikanten tegenwoordig langere onderhoudsintervallen van bijvoorbeeld 40.000 km aanbevelen, zijn wij bij ItalCars van mening dat dit niet verstandig is. Wij adviseren een onderhoudsinterval van maximaal 15.000 km, zoals veel Japanse fabrikanten nog steeds hanteren. Deze merken staan immers bekend om hun betrouwbaarheid.
Voor getunede auto’s, inclusief voertuigen met een Stage 1-tuning, raden wij zelfs aan om het onderhoudsinterval te verkorten naar 10.000 km. Door regelmatig onderhoud uit te voeren, kunt u jarenlang probleemloos genieten van uw auto.

Rijd op hoogwaardige brandstof
Wij adviseren uitsluitend te tanken met E5 98-octaan brandstof, en dit alleen bij bekende merken zoals Total, BP of Shell. De kwaliteit van deze brandstof is aanzienlijk beter dan goedkopere alternatieven. Daarnaast raden we aan om elke drie maanden een benzine- of dieselreiniger aan de tank toe te voegen. Dit helpt om het gehele verbrandingssysteem schoon te houden en verbetert de prestaties van uw motor.

Warmdraaien en afkoelen van uw motor
Om uw motor in optimale conditie te houden, is het belangrijk om uw auto goed warm te laten draaien voordat u het maximale van uw motor vraagt. Wacht tot de motortemperatuur is opgewarmd tot minimaal 120°C voordat u boven de 3000 rpm komt.
Na een rit is het net zo belangrijk om uw auto even te laten afkoelen. Laat de motor bij stilstand nog minimaal 5 minuten draaien voordat u deze uitschakelt. Dit voorkomt onnodige slijtage en hoge reparatiekosten.

Investeer in onderhoud, bespaar op lange termijn
Goed onderhoud is essentieel voor het behoud van uw auto. Besparen op onderhoud lijkt in eerste instantie aantrekkelijk, maar kan op de lange termijn leiden tot hoge kosten. Kwalitatief onderhoud zorgt ervoor dat u zorgeloos kunt blijven rijden en voorkomt onverwachte reparaties.

Bij ItalCars staan we altijd klaar om u te helpen met persoonlijk advies en hoogwaardige service. Uw auto is bij ons in goede handen!

 

Waarom is de prijs voor een onderhoudsbeurt bij ons hoger dan in onafhankelijke garage?

ItalCars: Onderdeel van het BMW-netwerk
In deze video wordt het uitgebreid uitgelegd door BMW Belux: bekijk de video. ItalCars maakt deel uit van dit prestigieuze BMW-netwerk. Maar onze expertise reikt verder dan alleen BMW. Bekijk onze pagina [ONZE MERKEN], waar u kunt zien voor welke merken wij een officieel Dealer Service Point zijn.

Wat is een Dealer Service Point?
Een Dealer Service Point is een officiële dealer zonder showroom, waarbij de focus ligt op technische expertise en het oplossen van diepgaande storingen. Bij ItalCars staan kwaliteit en vakmanschap centraal. Wij werken uitsluitend met originele (OEM) onderdelen. In gevallen waar gemodificeerde of hoogwaardige imitatieonderdelen beter presteren dan de originele onderdelen, maken we gebruik van deze alternatieven. Zo combineren we betrouwbaarheid met optimale prestaties voor uw voertuig.

Preventief onderhoud: uw auto in topconditie
Bij ItalCars geloven we sterk in het belang van preventief onderhoud. Door uw auto regelmatig te laten controleren en onderhouden, kunnen we problemen opsporen voordat ze ernstige schade veroorzaken. Dit bespaart u niet alleen onverwachte kosten, maar verlengt ook de levensduur van uw voertuig. Ons team werkt nauwkeurig en gebruikt uitsluitend hoogwaardige onderdelen, zodat u altijd kunt rekenen op optimale prestaties en veiligheid.

Bij ItalCars zorgen we ervoor dat uw auto niet alleen probleemloos rijdt, maar ook voorbereid is op de toekomst. Uw tevredenheid en rijplezier staan bij ons centraal!

 

 

Moet remvloeistof vervangen worden?

Waarom Moet Remvloeistof Iedere Twee Jaar Worden Vervangen?

Remvloeistof is een van de belangrijkste onderdelen van het remsysteem van uw auto. Het zorgt ervoor dat de kracht van het rempedaal effectief wordt overgebracht naar de remklauwen, zodat uw auto veilig en snel tot stilstand kan komen. Regelmatig vervangen – minimaal eens per twee jaar – is cruciaal voor uw veiligheid én die van anderen. Hier leest u waarom:

1. Remvloeistof absorbeert vocht

Remvloeistof is hygroscopisch, wat betekent dat het vocht opneemt uit de lucht. Naarmate de tijd verstrijkt, neemt het vochtgehalte in de remvloeistof toe. Dit kan leiden tot:

  • Verminderde remkracht: Vocht verlaagt het kookpunt van de remvloeistof. Bij intensief remmen kan het vocht gaan koken en dampbellen veroorzaken, wat een "sponzig" gevoel in het rempedaal geeft en de remwerking aanzienlijk vermindert.
  • Schade aan onderdelen: Het vocht veroorzaakt corrosie in het remsysteem, wat onderdelen zoals remleidingen, remcilinders en ABS-modules kan beschadigen.

2. Gevaarlijke situaties bij nalatig onderhoud

Als remvloeistof niet tijdig wordt vervangen, kan dit leiden tot levensgevaarlijke situaties. Het remsysteem kan falen op kritieke momenten, bijvoorbeeld bij een noodstop of tijdens lange afdalingen waarbij de remmen warm worden. Dit brengt niet alleen uw leven in gevaar, maar ook dat van uw medeweggebruikers.

3. Uw veiligheid en die van anderen staan voorop

Remvloeistof op tijd verversen is een relatief kleine investering met een enorme impact op uw veiligheid. Een goed werkend remsysteem is essentieel om ongelukken te voorkomen, vooral in noodsituaties waar elke seconde telt.

Laat uw remvloeistof tijdig vervangen bij ItalCars

Bij ItalCars zorgen wij ervoor dat uw remsysteem volledig gecontroleerd wordt tijdens het vervangen van de remvloeistof. Wij gebruiken alleen hoogwaardige vloeistoffen die voldoen aan de eisen van uw voertuigfabrikant. Zo garanderen wij optimale remprestaties en veiligheid op de weg.

Wacht niet tot het te laat is! Plan vandaag nog een afspraak en voorkom onveilige situaties. Veilig rijden begint bij goed onderhoud!

Moet koelvloeistof vervangen worden?

Waarom Moet Koelvloeistof Om de 5 Jaar Worden Vervangen?

Koelvloeistof is essentieel voor het goed functioneren van uw motor. Het voorkomt oververhitting, beschermt tegen bevriezing en smeert vitale onderdelen van het koelsysteem. Echter, na verloop van tijd verliest koelvloeistof zijn eigenschappen, wat problemen kan veroorzaken. Daarom is het belangrijk om de koelvloeistof minstens elke 5 jaar te verversen. Hier leest u waarom:

1. Verlies van beschermende eigenschappen

Koelvloeistof bevat additieven die helpen om:

  • Roest en corrosie te voorkomen in het koelsysteem.
  • Afzettingen te reduceren die de doorstroming kunnen blokkeren.
    Na verloop van tijd breken deze additieven af, waardoor de koelvloeistof minder effectief wordt. Dit kan leiden tot schade aan onderdelen zoals de waterpomp, radiator en slangen.

2. Voorkomen van oververhitting

Koelvloeistof reguleert de motortemperatuur door warmte af te voeren. Als de vloeistof verouderd is, kan deze minder effectief warmte opnemen en afvoeren. Dit verhoogt het risico op oververhitting van de motor, wat kan leiden tot ernstige schade en hoge reparatiekosten.

3. Bevriezingsbescherming

Koelvloeistof voorkomt dat het water in het koelsysteem bevriest bij lage temperaturen. Naarmate de tijd verstrijkt, vermindert het antivriesvermogen, waardoor er een risico ontstaat op bevroren leidingen en barsten in de motor of radiator bij koud weer.

4. Verleng de levensduur van uw motor

Verouderde koelvloeistof kan vervuild raken met vuildeeltjes en corrosieresten, die de efficiëntie van het systeem verminderen en slijtage aan de motor veroorzaken. Door de koelvloeistof regelmatig te verversen, zorgt u ervoor dat uw motor langer meegaat en optimaal blijft presteren.

Waarom kiezen voor ItalCars?

Bij ItalCars vervangen wij de koelvloeistof niet alleen, maar controleren we ook het hele koelsysteem grondig. Zo garanderen we dat alles in perfecte staat verkeert en uw motor optimaal wordt beschermd. Wij gebruiken uitsluitend hoogwaardige koelvloeistof die voldoet aan de eisen van uw autofabrikant.

Plan vandaag nog een afspraak bij ItalCars en houd uw motor in topconditie! Koelvloeistof vervangen is een kleine investering die u veel problemen en kosten kan besparen. Veiligheid en prestaties beginnen bij goed onderhoud!